Lietuvos
teismo ekspertizės centras
   
Naujienos Struktūra ir kontaktai Veikla Teisinė informacija Nuorodos Klausimai Metodinės rekomendacijos ekspertizių (tyrimų) užsakovams Teismo ekspertų veiklos koordinavimo taryba
Stiklo ekspertizė
 

Stiklo ekspertizė

1. Ekspertizės objektai ir uždaviniai.

Stiklo ekspertizė atliekama eismo įvykių, gaisro, vagysčių, įsilaužimų ir kitose bylose, kuriose reikia rasti stiklo daleles ant drabužių, įrankių, transporto priemonių, kitų objektų, juos ištirti ir palyginti su kontaktavusio gaminio stiklo šukėmis, taip pat, pagal specialius žymėjimus ant žibintų stiklų, nustatyti iš eismo įvykio vietos pasišalinusios autotransporto priemonės markę, pagaminimo metus.

Stiklo ekspertizės (tyrimo) objektai:

a) įvairių lakštinio ir grūdinto stiklo gaminių (transporto priemonių salonų, pastatų langų, vitrinų ir t.t.) šukės ir mikrodalelės;
b) taros (butelių, stiklainių ir pan.) gaminiai ir šukės;
c) buitinio stiklo gaminių (indų, vazų ir kt.) gaminiai ir šukės;
d) transporto priemonių žibintų šukės, siekiant nustatyti iš eismo įvykio vietos pasišalinusios autotransporto priemonės markę, pagaminimo metus;
e) objektai su stiklo dalelėmis (įtariamojo drabužiai, automobilio sėdynės, įrankiai ir kt.);
f) stiklo vata, stiklo tekstilė.

Atliekantys stiklo ekspertizę (tyrimą) ekspertai:

a) suranda stiklo daleles ant tirti pateiktų objektų;
b) šukių priklausymą apibrėžtai rūšiai: lakštinis, elektrotechninis stiklas, tara ir pan.;
c) šukių priklausymą tam pačiam gaminiui;
d) gaminių suirimo, sužalojimo priežastis;
e) suardžiusios stiklo gaminį jėgos kryptį ir vietą;
f) stiklo gaminį veikusią temperatūrą;

2. Medžiagos ekspertizei rengimas.

Iš eismo įvykio vietos nuvažiavusio automobilio markė ar modelis nustatomi iš jo žibintų stiklų. Apžiūrint įvykio vietą, kruopščiai surenkamos visos, net ir smulkiausios žibintų šukės (bespalvio, oranžinės ir raudonos spalvos organinio stiklo), nes tyrimų sėkmė dažnai priklauso nuo to, ar netrūksta dalies šukių. Kuo daugiau bus šukių, tuo tiksliau iš jų ženklinimo ir optinių elementų charakteristikų bus galima nustatyti sudaužyto žibinto tipą, automobilio markę, modelį ir jo pagaminimo metus. Nustatant, ar šukės iš įvykio vietos yra konkretaus automobilio žibinto, surinkus visas šukes įvykio vietoje, būtina paimti ir visas šukes, likusias sudaužyto žibinto korpuse (geriau išmontuoti ir ekspertams pateikti visą žibintą). Tik tokiu atveju, atlikus trasologini tyrimą, galima nustatyti visumą iš dalių.

Automobilių salonų langai, ypač pagaminti iš grūdinto stiklo, eismo įvykio metu subyra į daugybę smulkių gabaliukų, kuriuos visus surinkti sudėtinga ir nebūtina. Lyginamajam tyrimui pakanka keliolikos šukių. Tačiau reikia apžiūrėti, ar tarp išbyrėjusių šukių nėra turinčių kokių nors išskirtinių savybių: technologiškai apdorotų kraštų, ženklinimo fragmentų, šildymo sistemos fragmentų ar pašalinių medžiagų pėdsakų. Tokias šukes būtina pateikti tirti, nes jos gali suteikti papildomos informacijos.

Stiklo dalelių ir pėdsakų nuo objekto (įsilaužimo įrankio, drabužių) nuimti nereikia - ekspertiniam tyrimui objektai siunčiami su šiomis dalelėmis. Pirminė šių objektų apžiūra turi būti minimali: rastus įvykio vietoje ar pas įtariamuosius asmenis tyrimo objektus reikia nedelsiant supakuoti, nes stiklo dalelės yra birios. Drėgni, kruvini drabužiai išdžiovinami kambario temperatūroje, sudėti ant patiesto popieriaus lapo, į kurį išdžiūvę drabužiai ir supakuojami. Jeigu svarbu nustatyti, ar yra stiklo dalelių ant kiekvieno daikto, būtina juos pakuoti atskirai. Pastebėtina, kad kuo daugiau laiko praėjo nuo įvykio iki drabužių, avalynės paėmimo, tuo mažesnė tikimybė rasti ant jų stiklo dalelių. Todėl drabužius ir avalynę reikia stengtis paimti kuo skubiau, nuvelkant (nuaunant) stengtis kuo mažiau juos kratyti.

Tirti pateikiamos stiklo šukės supakuojamos į kartonines dėžutes, popierinius vokus ar polietileninius maišelius. Būtina užtikrinti pakuotės sandarumą.

Kai reikia nustatyti stiklo skilimo priežastį, veikusios jėgos kryptį ir vietą, turi būti pateikiamos visos sudužusio gaminio šukės. Sudaužyto lango stiklo likučiai išimami su rėmu, arba šukės sunumeruojamos ir nuotraukoje ar schemoje nurodoma jų buvimo vieta. Būtina pažymėti išorinę ir vidinę šukių puses. Atskirai supakuojamos išorinėje ir vidinėje išdaužyto lango pusėje rastos išbyrėjusios stiklo šukės.

3. Nutarties skirti ekspertizę (užduoties atlikti objektų tyrimą) surašymas ir klausimų ekspertams formulavimas.

Nutartyje (užduotyje) skirti stiklo ekspertizę trumpai išdėstomos įvykio aplinkybės, išskiriami faktai, susiję su ekspertizės (tyrimo) užduotimi, nurodoma objektų paėmimo vieta, data bei kita informacija, reikalinga klausimų sprendimui.

Klausimai ekspertams formuluojami atsižvelgiant į tai, kokius duomenis reikia nustatyti konkrečioje byloje. Ekspertams gali būti pateikiami tokie klausimai:

1. Ar ant nukentėjusiojo (įtariamojo) drabužių yra stiklo dalelių? Jeigu taip, ar šios dalelės yra vienodos su išdaužto automobilio šoninio lango (žibinto, butelio ir kt.) stiklu?
2. Kokiam gaminiui priklauso šukės iš įvykio vietos?
3. Kokios markės, modelio automobilio yra žibintas, kurio šukių rasta įvykio vietoje?
4. Ar šukės iš įvykio vietos ir pateiktos lyginimui automobilio žibinto šukės anksčiau sudarė vieną visumą?
5. Kokia gaminio, kurio šukės pateiktos ekspertizei, suirimo priežastis (mechaninė, terminė, sprogimas)?
6. Langas išmuštas šūviu ar smūgiu?
7. Iš kurios pusės išmuštas langas?
8. Kokia temperatūra veikė pastato langų stiklus?

 
 
Lvovo g. 19A, LT-09313 Vilnius, įmonės kodas 111952632, PVM kodas LT119526314;
Tel. +370 5 263 8540, faks. +370 5 272 8268;
El. paštas info@ltec.lt
© Lietuvos teismo ekspertizės centras, 2008
Biudžetinė įstaiga
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre